„Rómsky jazyk a literatúra ako pedagogický odbor sa zatiaľ nikde
neučil. Najbližšie sa to učí ako vedecký-lingvistický odbor na
Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe,“ povedal
antropológ Ústavu rómskych štúdií (URŠ) PU Alexander Mušinka s tým, že
počet odborníkov v tejto oblasti je tak limitovaný. Podľa jeho slov je
už časť pedagógov nového odboru plne kvalifikovaná a tím budujú
postupne. Za výrazné administratívne obmedzenie označil absenciu nielen
identického alebo podobného programu na inej vysokej škole na Slovensku,
ale aj absenciu samostatného študijného odboru romológia alebo
romistika. „Jedným z našich ďalších plánov je rozšíriť túto
kombináciu aj o elementárnu pedagogiku, ako i umožniť rozširujúce
štúdium pre absolventov pedagógov, ktorí už učia - aby si mohli dorobiť
ďalšiu kvalifikáciu z rómskeho jazyka a literatúry,“ dodal.
URŠ PU, ktorý vznikol v roku 2011, je aktuálne súčasťou Centra jazykov a
kultúr národnostných menšín univerzity. Orientoval sa predovšetkým na
vedecko-výskumnú činnosť, pričom pedagogická činnosť tvorila iba
doplnkovú časť jeho aktivít. Ako povedal rektor PU Peter Kónya,
absolventi uvedeného študijného programu v študijnom odbore učiteľstvo
akademických predmetov môžu učiť rómsky jazyk a literatúru. „U nás
ešte nie je povinným jazykom, ale momentálne sa môže učiť na niektorých
základných školách. Je po ňom dopyt. Uvidíme, ako to bude vyzerať ďalej
s národnostným školstvom, ale zrejme sa dá očakávať aj výučba rómskeho
jazyka a literatúry, podobne ako je to u iných menšinových jazykov,“ povedal.
„Je dôležité, že v prostredí východného Slovenska sa po 30 rokov od
Nežnej revolúcie začnú učiť a pripravovať pedagógovia pre potreby
regionálneho školstva,“ uviedol štátny tajomník ministerstva
školstva Peter Krajňák s tým, že ovládanie štandardizovanej rómčiny
neposlúži len ako predmet výučby, ale aj ako vhodný prostriedok pre
kvalitnejšiu výučbu a kontakt školy s rodinami rómskych detí.
Jednou zo študentiek novovovzniknutého študijného programu je aj Natália
Ferencová, ktorá pracuje v metodicko-pedagogickom centre na národnom
projekte Škola otvorená všetkým. „Tento odbor som sa rozhodla
študovať preto, lebo si chcem prehĺbiť poznatky z teórie, predovšetkým
z kodifikovaného rómskeho jazyka, ako aj z histórie, ktorá je veľmi
bohatá,“ povedala. Podľa nej jej to pomôže aj pri uplatnení sa na trhu práce.